מהו צו קיום ירושה?

לבקש צו קיום ירושה

אדם שנפטר מותיר אחריו היסטוריה וזיכרונות רבים אך גם נכסים כלשהם, שאותם יש לחלק בהתאם לרצונו או בהתאם לקרבה המשפחתית. צו קיום ירושה הינו צו שמוציא בית הדין הרבני ובו מפורט כיצד יש לחלק את אותו רכוש שנצבר, וזאת בהיעדר צוואה ברורה. בשורות הקרובות נלמד יותר אודות צו זה, כיצד מגישים אותו בדיוק ומהם המקרים בהם ניתן להתנגד לו.

עקרונות הצו

צו קיום ירושה נועד להבטיח כי קרוב המשפחה הקרוב ביותר יקבל לידיו את נכסיו של המנוח. בדרך כלל מדובר בבן או בת זוג ולאחר מכן הילדים או הנכדים. צו זה יוצא לפועל כאשר מתברר שאין צוואה, ועל כן הנכסים מועברים ראשית כל לקרובי המשפחה הקרובים ביותר (לבן\בת הזוג עדיפות על פני ילדים וכך הלאה). צו הירושה כולל לא רק את זהות האנשים שמקבלים לידם את הנכסים, אלא אף את הסכום בכללותו ומה יהיה יחס החלוקה. למשל, כאשר מדובר במספר ילדים, הצו יורה האם לחלק את הסכום שווה בשווה בין הילדים או ביחסים שונים.

צו קיום ירושה – כיצד מגישים את הבקשה?

על מנת לבקש צו קיום ירושה יש לשלם את האגרה לפתיחת התיק, ולהשיג מספר מסמכים מקוריים ביניהם תעודת פטירה של נפטר, תעודות רשמיות מחו"ל שמעידות על הפטירה (במידה ומדובר בתושב חו"ל ובני המשפחה גרים בישראל), אישורים על שליחת הודעה לכל היורשים אודות פטירת המנוח ואודות הגשת הבקשה לקבלת הצו. במידה וישנם יורשים שאינם מעוניינים לקבל את הירושה, יש לדאוג לאישור כתוב בהצהרה על ידם. לאחר מילוי כל הפרטים בטופס הבקשה, אותו ניתן לקבל בבתי הדין הרבניים (ניתן לבצע את כל התהליך גם באינטרנט ע"י טופס מקוון), מתפרסמת הודעה ע"י האפוטרופוס הכללי בעיתונות, ולאחר פרק זמן של 45 ימים ללא התנגדויות מתפרסם הצו. כל התהליך אורך בסביבות חודשיים ולאחריו ניתן להשתמש בצו על מנת לממש את נכסיו של הנפטר ולחלקם בין היורשים ע"פ היחסים המצויינים על גבי הבקשה.

התנגדויות לצו

המטרה לשמה מפרסם האפוטרופוס הכללי מודעה בעיתון אודות פטירתו של אדם שלא כתב צוואה, היא על מנת לתת הזדמנות לצאצאים שלא ידועים ליורשים הנוכחיים לגלות על פטירתו של האדם או לחלופין, לתת הזדמנות לצוואה או הצהרה כזאת או אחרת שנחתמה ע"י המנוח "לצוץ". לכל "שחקן חדש" שכזה ישנה הזכות לערער על כל צו קיום ירושה שהוגש, ולמעשה לתבוע את הירושה לעצמו. כמו כן, לעיתים מתעוררות מחלוקות אודות יחסי החלוקה של הנכסים בין יורשים חוקיים (או כאשר בן\בת הזוג טוענים שהם ידועים בציבור), ואז יש לפנות אל עורך דין מגשר או להמתין להחלטת בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני בנושא.

השאר תגובה

דילוג לתוכן