היתרונות והחסרונות בהסכם גירושין

היתרונות והחסרונות בהסכם גירושין

הליך גירושין יכול להתנהל בשתי דרכים. הדרך האחת היא באמצעות הליכים משפטיים, שבאופן טבעי יהיו ארוכים, מעייפים וגם יסבו לצדדים לא מעט כאב לב ועוגמת נפש. הדרך השנייה שבמסגרתה אפשר לנהל הליך גירושין, היא באמצעות עריכת הסכם גירושין. אומנם הדרך להסכם, כמו כל הסכם מהותי, תהיה לא פשוטה, אבל הסוף יהיה מהיר יותר, נעים יותר ובוודאי שקל יותר.

במאמר שלהלן נמנה את היתרונות שנלווים להסכם גירושין, כמו גם מספר חסרונות וכל זאת על מנת להציג לכן\ם, הגולשים והגולשות, תמונה מלאה ככל הניתן, כדלקמן:

מהו הסכם גירושין?

למעשה, הליך גירושין כולל מספר נושאים. הנושא הראשון הוא סוגיית הגירושין לגופם שנערכים בפני בית הדין הרבני, שכן בישראל דיני הנישואין והגירושין כפופים לדין הדתי-אישי שחל על בני הזוג. הנושא השני שאותו על בני הזוג להסדיר, הוא סוגיית חלוקת הרכוש המשותף שאותו צברו במהלך חיי הנישואין. ענייני רכוש נדונים בפני בית המשפט לענייני משפחה, אך גם יכולים להתנהל בפני בית הדין הרבני במקרים שלא נפרט עליהם במאמר זה. שני נושאים חשובים נוספים שיש להסדיר במסגרת הליך גירושין, הם ענייני המזונות, כלומר – דמי מזונות המוטלים על האב לשם הבטחת הקיום הכלכלי ההולם של ילדיו וכן סוגיית משמורת הילדים והסדרי הראיה. דהיינו, מי מההורים יישא באחריות לגידול השוטף של הילדים ומתי ההורה השני – הלא משמורן – ייהנה משהות עם ילדיו. המסקנה היא, כי הליך גירושין כולל מספר נושאים, שיכולים להתנהל במקביל על ידי שתי ערכאות משפטיות וכן יכולים לגזול מבני הזוג משאבים כספיים רבים, זמן רב ועוגמת נפש רבה.

השאלה במאמר זה אינה כיצד ננהל הליך גירושין מוצלח, אלא כיצד נחסוך בניהול הליכי גירושין מורכבים וארוכים. הדרך לכך עוברת דרך הסכם גירושין. הסכם גירושין, כשמו כן הוא: הסכם בין בני הזוג המסדיר את כל ענייני הגירושין או חלק מהם. הסכם גירושין מיועד לפתור את כל הסוגיות שהזכרנו במעט מאוד הוצאות כספיות וכאבי ראש.

כדי לאשר הסכם גירושין יש להגישו לבית הדין הרבני וזאת במידה והוא כולל את הגירושין לגופם, שהרי רק בית הדין הרבני מוסמך לדון בענייני נישואין וגירושין. כפי שציינו, הסכם גירושין יכול לכלול גם את כל ענייני הגירושין, אך מאידך, יכול לכלול רק חלק מענייני הגירושין.

מהם החסרונות להסכם גירושין:

כמו בהסכמים אחרים, נוכל למנות שני חסרונות עיקריים בעריכת הסכם גירושין:

הסכם לא תמיד משקף את האינטרסים האמתיים: הסכם גירושין לא תמיד משקף במדויק את כל הזכויות המגיעות לצדדים. מדובר בהסכם פשרה, שבמסגרתו כל אחד מהצדדים מוותר על נושאים מסוימים כדי ליהנות מיעילות, מהירות ומפתיחת דף חדש, לטוב ולרע.

הסכם לא תמיד נערך מרצון: בתור עורכי דין לגירושין, אנו לא פעם נתקלים בסיטואציה שבה אחד מבני הזוג נמצא בנקודת חולשה מול הצד האחר, אשר כופה הסכם גירושין שלא בהכרח משקף את מלוא הזכויות המגיעות לצד השני. מדובר בכפייה שיש בה כדי להשפיע על הצד השני לוותר על חלק מזכויותיו כדי "לסיים את הסיפור".

מהם היתרונות בהסכם גירושין?

נראה כי להסכם גירושין יש מגוון רב של יתרונות, כדלקמן:

מהירות: אחד היתרונות המהותיים בהסכם גירושין, שהוא למעשה מסיים את הליך הגירושין המורכב במהירות, ללא יותר מידי סבל וכאב לב.

חיסכון כספי: הסכם גירושין עשוי לחסוך לבני הזוג כספים רבים. במקום לבזבז כספים רבים על עורכי דין ועל הוצאות אחרות אשר נלוות לניהול הליכים משפטיים – אותו "ממון" נשאר אצל בני הזוג, על כל המשתמע מכך.

הגינות: לרוב, הליכי גירושין פוגעים קשות מאוד ביחסים בין בני הזוג. לעומת זאת, הסכם גירושין עשוי דווקא לשמור על אווירה נעימה ועל קשר תקין, גם לאחר הגירושין. הרצון לשמור על קשר תקין חשוב במיוחד, כאשר ישנם ילדים משותפים שאותם על בני הזוג לגדל.

לסיכום:

השתדלנו להיות הוגנים ולהציג גם את החסרונות הנלווים לעריכת הסכם גירושין, אך לדעתנו היתרונות עולים עשרות מונים על החסרונות שבעריכת הסכם גירושין. באמצעות עריכת הסכם זה, יכולים בני הזוג להתגרש במהירות וביעילות ולמעשה לפתוח בדף חדש ובחיים חדשים. בנוסף, אנו סבורים כי במסגרת המשא והמתן לעריכת הסכם גירושין, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין משפחה בעל ניסיון בתחום הגירושין.

השאר תגובה

דילוג לתוכן