זכויות ידועה בציבור בפרידה – שאלות ותשובות

זכויות ידועה בציבור בפרידה - שאלות ותשובות

הנושא של ידועים בציבור, מעלה מגוון רב של שאלות המעסיקות זוגות רבים במדינת ישראל, כגון – מהן הזכויות המגיעות לידועים בציבור, וכן שאלות של זכויות בעת פרידה, זכויות בדבר משמורת ועוד. בתור עורכי דין למשפחה העוסקים בתחומי הגירושין, הידועים בציבור וכו', מצאנו לנכון לאסוף מספר שאלות בנושא ולהשיב עליהן.

נעיר, כי המאמר שלפניכם הוא מאמר תוכן שנועד לסייע לכם הקוראים, אך הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי אצל עורך דין משפחה בעל ידע וניסיון.

איך מגדירים ידועים בציבור?

אין בספר החוקים הישראלי, הגדרה פורמלית לידועים בציבור. אם ננסה להגדיר ידועים בציבור על סמך ניסיון משפטי ועל סמך פסיקה של בתי המשפט השונים בישראל, נוכל להגדיר ידועים בציבור בתור זוג שמקיים חיים משותפים, והוא בעצם מתנהל כזוג נשוי, רק ללא תעודת נישואין פורמלית. כך, על רגל אחת, אפשר להגדיר ידועים בציבור.

בפסיקה, התפתחו מספר מבחנים להגדרה של ידועים בציבור. המבחן הראשון והעיקרי, הוא מבחן משק הבית המשותף, כלומר: האם בני הזוג מקיימים משק בית משותף, כנה ומלא? האם הם חיים יחדיו, מגדלים ילדים יחדיו, משלמים תשלומים וחשבונות יחדיו, רוכשים נכסים יחדיו? והדוגמאות עוד רבות. מבחן נוסף, הוא מבחן שבודק כיצד החברה תופסת את בני הזוג. האם חבריהם ומשפחתם של בני הזוג, רואים בהם זוג נשוי, רק ללא תעודה? נציין כי תקופת הזוגיות של ידועים בציבור, היא אולי מבחן עזר משני, אבל היא לא גורם בלעדי להכרעה האם זוג מסוים הוא ידוע בציבור או לאו.

איך התפתח הקונספט של ידועים בציבור?

כעיקרון, התפתחותו של קונספט הידועים בציבור נובע גם מרצונם של בני זוג רבים בישראל, לא להיות כפופים לדין הדתי–אישי, שהוא המחייב בעת נישואין וגירושין בישראל. כך גם לגבי זוגות בני אותו המין שכלל אינם יכולים להינשא בישראל וכן זוגות מעורבים מבחינה דתית. כמו כן, אין ספק שגם למציאות הליברלית המודרנית, יש השפעה רבה על התפתחות הקונספט של ידועים בציבור.

מהן הזכויות של ידועים בציבור?

למעשה, ידועים בציבור נהנים מכל זכות שיש לזוג נשוי, החל מהזכות לחיות חיים משותפים, להביא ילדים לעולם (באמצעות פונדקאות או הפריה), לקיים זוגיות להט"בית, לרשת ולהוריש רכוש, לערוך איחוד משפחות (בכפוף לדינים אחרים), לקחת משכנתא יחדיו כמו כל זוג נשוי והדוגמאות עוד רבות. נסכם את התשובה לשאלה הנ"ל, בכך שלידועים בציבור יש כל זכות שיש לזוג נשוי, כאשר השוני הוא עצם הפורמליות ורישום הנישואין.

מהן זכויות ידועים בציבור בזמן פרידה?

גם בעת פרידה, לידוע וידועה בציבור יש זכויות, כמו כל זוג נשוי בעת גירושין. קיימת זכות למשמורת, קיימת גם זכות למזונות משקמים (ולא למזונות אישה שנהוגים בדין הדתי), קיימת זכות למזונות ילדים (בין אם מכוח הדין האזרחי או מכוח הדין הדתי–אישי).כמו כן, קיימת זכות לרשת, קיימת זכות לחלוקת רכוש לפי דין וכו', אך נסכם את התשובה לשאלה בכך שבעקרון יש את אותן הזכויות, כפי שיש לבני זוג שנמצאים בהליך גירושין עפ"י דת.

מה עדיף, להינשא או להיות ידוע בציבור?

אין לכך תשובה משפטית. בסופו של דבר, אקט של נישואין הוא גם אקט סימבולי, ולכן, התשובה לשאלה היא תשובה רגשית. יש אנשים שלא חשים צורך בנישואין ובתעודה פורמלית. מנגד, יש אנשים שנישואין הם תכלית חייהם. האופציה הראשונה היא טובה, וגם האופציה השנייה היא טובה. יש דינים שונים לכל סיטואציה, אבל אי אפשר להצביע על תשובה של כן או לא.

מיסוד קשר של ידועים בציבור – הכיצד?

ידועים בציבור יכולים לערוך הסכם חיים משותפים, שכולל הסכמה על התנהלות חייהם המשותפים, וכן גם הוראות בעת פרידה וזכויות שתוענקנה לכל אחד. ידועים בציבור יכולים גם לערוך הסכם ממון אשר ינוסח על ידי עורך דין משפחה, כאשר תכליתו של ההסכם תהיה להסדיר את ההיבט הרכושי של חייהם המשותפים בעת פרידה. כך או כך, רצוי לקבל ייעוץ מוסמך מעורך דין משפחה.

לסיכום:

במאמר זה השבנו על מספר שאלות עקרוניות הנוגעות לידועים בציבור, לרבות שאלות הנוגעות לזכויותיהם של ידועים בציבור בעת פרידה. אנו מקווים כי הצלחנו להציג לכם הקוראים תוכן איכותי, ולהקנות לכם ידע חשוב בנושא. נסיים את המאמר בהמלצה שעמה גם פתחנו את המאמר, והיא להיעזר בעורך דין משפחה בעל ידע וניסיון, בעת הצורך.

השאר תגובה

דילוג לתוכן